Testosteron je známý jako důležitý mužský hormon a svojí důležitou úlohu hraje i při cvičení. Tento hormon je zodpovědný za růst svalů a pokud je ho v těle příliš málo, tak nedochází ke svalovému růstu. Sportovci se snaží o jeho navýšení celou řadou způsobů, od pravidelného cvičení až po konzumaci bylin, vitamínů, minerálů, prohormonů, ale i steroidů, které zajistí jeho zvýšenou tvorbu.

Výživové doplňky jsou sice pro zvýšení hladiny hormonů vhodné, ale po čase začnou ztrácet na účinnosti. Pokud se navíc přestanou užívat, klesne hladina testosteronu a s ní i růst svalstva.

Hladinu testosteronu lze naštěstí navýšit i činností, která rozhodně není nepříjemná a sice pravidelným sexem. Sexuální aktivity se podílejí na výrazné produkci testosteronu a potvrzují to četné výzkumy. Zpočátku byly tyto výzkumy brány na lehkou váhu, dnes se však považuje aktivní sexuální život jako jeden z nejdůležitějších způsobů, jak si udržet zdravou hladinu testosteronu a to zcela přirozeným způsobem.

Čínská studie

Čínští vědci provedli v roce 2003 studii, během které měřili hladinu testosteronu u 28 dobrovolníků. Úkolem účastníků bylo zdržet se ejakulace po dobu celého týdne. První týden hladina testosteronu stoupala a sedmý den dosáhla vrcholu a to 145,7%. Hned osmý den však začala rapidně klesat. Důvodem poklesu bylo potlačení sekrece luteinizačního hormonu. Luteinizační hormon (LH) je nezbytný pro produkci testosteronu a jeho potlačení vede k nižší hladině testosteronu. Hladina testosteronu je tedy ze značné míry úměrná frekvenci sexuální aktivity.

Jak nejlépe využít sex pro tvorbu testosteronu

Je velmi dobré vědět, jak testosteron pracuje a co dělat, abychom zajistili jeho dostatečnou tvorbu:

  1. Hladina testosteronu se minimalizuje v přítomnosti zvýšené hladiny inzulínu. Jídlo před tréninkem by se proto mělo skládat hlavně z lipidů a proteinů, tyto dvě složky mají totiž minimální vliv na hladinu inzulínu v krvi.
  2. Podle výzkumu stoupá hladina testosteronu jako odpověď na sexuální podněty, proto je dobré věnovat se sexuálním aktivitám před samotným tréninkem.
  3. Bezprostředně po cvičení je vhodné konzumovat proteinový nápoj s lněným nebo olivovým olejem. Lipidy usnadní pasivní prostupnost buněčné stěny pro pohlavní hormony.
  4. Jednu hodinu po cvičení by měl sportovec dosáhnout ejakulace, ať už sexem s partnerkou nebo masturbací. Tím se zvýší přirozená úroveň důležitých buněk, podpoří se funkce imunitního systému a schopnost regenerace se značně navýší.

Pokud vás čekají závody nebo nějaké klání, je vhodné ejakulaci na týden odložit, čímž se zvýší hladina testosteronu. Hned poté je však potřeba, aby k ejakulaci došlo, aby se hladina testosteronu nezačala snižovat.

Nejlepším způsobem, jak si zajistit dostatečnou tvorbu testosteronu je pravidelně cvičit, mít pravidelnou ejakulaci a dbát na správnou výživu. Doporučený je sex s partnerkou, ejakulace po masturbaci sice pomůže se zvýšením testosteronu, ale v praxi má na jeho nárůst největší vliv pohlavní styk se ženou, podle vědců za to mohou zejména ženské feromony, které nutí tělo k vyšší produkci testosteronu po ejakulaci. Sexuální aktivita je nedílnou součástí zdravého životního stylu každého muže a pokud je jí nedostatek, vždy se to projeví.

Další výhody pravidelného sexu

Pravidelná ejakulace je důležitá nejen pro tvorbu testosteronu, ale také ke snížení rizika rakoviny prostaty. Častý sex je také velmi zdravý na srdce a podílí se na prevenci srdečních onemocnění. V neposlední řadě vede sex k uvolňování hormonu štěstí, čímž se skvěle bojuje se stresem i depresemi. Pravidelný sex vede ke šťastnějšímu životu po všech stránkách, a proto by ho muži, obzvláště sportovci, neměli zanedbávat.